Érezted, már, hogy benne vagy egy gondolatörvényben és nem tudsz szabadulni tőle? Nagyjából olyan ez, amikor benne ragad a füledben egy dallam és állandóan dúdolod, ha akarod, ha nem.

Ilyen helyzetben nehéz döntést hozni, mert a saját fejedből nem tudsz kilépni, ugyanazok a gondolatok cikáznak körbe-körbe!
Igaz, nagy felismerések is jöhetnek, ha állandóan a PROBLÉMA körül jár az agyad.

Ahogyan ez Arkhimédész esetében is történt:

„Véletlenül éppen elment a fürdőbe, és a kádban tartózkodván felismerte, hogy amint teste bemerült, a víz kicsordult az edényből. Így aztán, kapva a feladat megoldására alkalmazható módszeren, azonnal élt is felismerésével, örvendezve kiugrott a kádból, és meztelenül térve haza fennhangon hirdette, hogy rátalált arra, amit keresett, folyamatosan ezt kiabálva: Heuréka! (görögül: megtaláltam)”

Ugyanígy történt ez Györfiné Szabó Orsolya esetében is, akinek egy DÉT folyamat után közel egy évvel a fürdőkádban kattant be merre is kell majd a megélhetést keresnie. A cikket ITT olvashatod.

A nagy felismerésekhez el kell terelni a figyelmünket a problémáról.

Néhány módszert ajánlok, hogy kicsit kívül kerülj a problémáidon és új meglátásokra találj.

1. Tereld el a figyelmed, kapcsolj át egy másik tudatállapotra!

Válassz magadnak olyan sportot, amit élvezel! Kezdd el és rendszeresen heti 2-4 alkalommal csináld! A testi megerőltetés, garantáltan eltereli a figyelmed. Nem csak a tested edzi, hanem pihenteti az agyad, kikapcsolsz.

2. Tanulj meg meditálni!

3. Beszélj a problémádról, a terveidről másoknak

Ha olyan emberrel sikerül megosztanod, ami foglalkoztat, aki nem érzelmileg érintett, szeretne segíteni, fontos szempontokat kaphatsz az ő szemszögéből.
Ha szakemberhez fordulsz – coachhoz, akkor ő olyan kérdéseket tesz fel neked, ami kibillenthet a jelenlegi állapotodból és új szemmel nézhetsz rá önmagadra.

Egy módszert is mutatok, amellyel kizökkenhetsz a gondolatörvényedből a Változz, hogy változtathass! Facebook csoportban.

4. Oldj meg anagrammákat!

Dijskterhuis és van Olden kutatása alapján az anagrammák segítenek a tudatos agy kikapcsolásában (legalábbis ami a problémánkat illeti). Eltereli a figyelmünket és segít az ösztönös, neked jó döntések meghozatalában.

Próbáld ki ITT. (Ha idegesít a hang, kapcsold ki! Engem akadályozott!)

Ami nem megy, ne gondolkodj, ugorj a következőre! Sikerült elterelni a figyelmed?
Most jöhetnek azok a gondolatok, amely a döntést elősegítik!

5. Válts nézőpontot!

Ha a változásokra úgy tekintünk, hogy ezek fejlődési lehetőségek, könnyebb lesz azt a döntést meghoznunk, amellyel kilépünk a komfortzónánkból és egy új dolog megkezdése mellett döntünk.
Carol Dweck a következő videóban arra világít rá, hogyan tekintsük a kudarcokat más szemmel. A kudarc nem szégyen, hanem a fejlődésünk egyik állomása.

6. Aludj egyet!

Ha nagyon foglalkoztat egy probléma és negatív érzelmek társulnak hozzá, kisebb valószínűséggel hozol jó döntéseket. Halaszd el a döntést és egyszerűen aludj egyet!

Források:

Heuréka! Mondta Arkhimédész?
Cognitive Therapy and Research
Richard Wiseman: 59 másodperc. Egy kis ésszel sokra mész
A fejlődésbe vetett hit ereje

 

Hozzászólások

Ajánlott bejegyzések: