“A pályafutásom során több mint kilencezer dobást hagytam ki. Majdnem háromszáz meccset elvesztettem. Huszonhat alkalommal rontottam el a rám bízott győztes dobást. Újra és újra követtem el hibákat az életemben. Pont ez az, ami miatt sikeressé váltam. ”
(Michael Jordan)

Mindig csodálattal figyelem Hosszú Katinkát, aki hihetetlenül sikeres. Gyűjti az érmeket egymás után és a sorozatnak nincs vége hiszen még csak 28 éves! Nem a sportsikereit szeretném most méltatni, hanem azt vizsgálom, hogyan birkózott  meg a kudarccal, a 2012-es olimpiai negyedik hely után.

Nézzük mi Hosszú Katinka sikerének a titka,  hogyan állt fel egy általa vesztesnek hitt helyzetből, hisz ez után a londoni esemény után majdnem abbahagyta az úszást.

1. Legyen célod!

Cél nélkül nem lehet sikert sem elérni. Ha nem rendeljük alá napjainkat céljainknak, a siker is elkerül!

Sokféle életcél létezik, a célok kitűzéséről ITT írtam.

2. Szeresd amit csinálsz és csináld szenvedéllyel!


Igen, Katinka imádja az úszást és imád versenyezni. A siker egyik puzzle darabja ez. Utálattal, immel-ámmal nem lehet kimagasló eredményeket elérni.

3. Dolgozz keményen a céljaidért!

Ha megvan mit szeretnél, úgy istenigazából, akkor tegyél érte nap mint nap, óráról órára. A sportolóknál a fizikai erőnlét elérésére és fenntartására fókuszálnak a versenyt megelőzően.  Katinka napi 2-3 órát súlyzózik az úszáson túl, 8 fokos hideg fürdőben regenerálja az izmait.

Nekem kemény munka, hogy akkor is dolgozzak, amikor kételkedem, hogy jó úton haladok-e. Amikor inkább moziba mennék, vagy könyvet olvasnék, az aznapra kitűzött  sürgős dolgokat még éjszaka is elintézem. Amikor a főállás mellett a szabaidőből vesszük el a tanulási időt, mert vállalkozni szeretnénk.

Nálad mi a kemény munka, gondold végig!

4. Haladj lépésről lépésre!

„Csak akkor juthat fel valaki a létra felső fokára, ha egyesével, apró lépésenként halad felfelé.” (Margaret Thatcher)

A nagy célokat csak kis célokra bontva lehet megvalósítani. Minden nap tegyél valamit, hogy elérd.

Ehhez nagyon tudatosan tervet kell készítened. Ha le szeretnél fogyni 10 kg-t, ki kell találnod hogyan teszed. Pl. Keresel fogyókúrás módszert. Össze kell állítanod hozzá a heti étrendet. Ki kell találnod hogy mit eszik a család, ha Te fogyókúrázol. Tudsz-e egy asztalnál enni velük? Hogyan oldod ezt meg? Mikor intézed a bevásárlást? Hogyan bontod le a tennivalókat 1 napra?

Hamarosan írok majd róla, én hogyan csinálom.  Addig ismerkedj meg a SMART célokkal ITT.  Ha nincs jó cél, nincs siker.

5. Gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj!

A londoni kudarc után edzőváltást követően megváltozott az edzésterv. A terv része volt, hogy Katinka olyan versenyszituációkkal találkozzon nap, mint nap, mint a nívós világversenyeken. Rutinná tették a versenyzést Shane Tusuppal, az edzővel. Egymás után indultak a versenyeken, amely nemcsak rutint követelt meg az úszónőtől, hanem mentális és fizikai kondíciót is.

Ha már megvan mit akarsz, vesd bele magad, kezdd el! Csináld, gyakorold. Munka közben jönnek a tapasztalatok és ha sokat gyakorolod, menni fog, egyre jobban!

6. Mindig az adott feladatra koncentrálj! Hozd ki magadból a legjobbat!

A londoni verseny úgy úszott el, hogy Hosszú Katinka a versenytársát, Je Si-vent, kínai vetélytársát nézte úszás közben merre tart, aztán az eredményjelző táblát, hogy megnézze a részidőket.  Ha nincs fókusz, lecsökken a lendület. Le is csúszott az éremről.

Felejtsd el a multitaskingot. Ha komolyan csinálsz valamit, kapcsold ki a telefont (halkítsd le), keress zavartalan helyet a munkához, csukd be a Facebookot ….esetleg kapcsold ki a zenét is. Akadályoz a fókusz megtartásában és csodálkozol, hogy nem megy a munka úgy, ahogyan szeretnéd. Inkább tarts szüneteket, de a főidőben, az adott feladatra koncentrálj.

7. Kell egy mentor

Ha kiemelkedő eredményre, sikerre gyúrsz, pozitív emberekkel vedd körül magad. Jó, ha van mentorod, aki segít neked az apró akadályok leküzdésében, együtt gondolkodik veled. Katinka azt írja könyvében, hogy amikor versenyre készül, még az is nehezére esik, hogy az ételt kiválassza, amit eszik.

„Sosem  várta el tőlem (Shane), hogy világcsúcsot ússzak, vagy 5 méterrel megnyerjek egy adott versenyszámot. Nem, ő mindig csak annyit kért, ússzam ki magam. Annyira, hogy egy centit se bírjak továbbhaladni. Azért ez nem kevés, de nekem sokkal szimpatikusabb volt, mint az állandó eredménykényszer.”

Álljon itt a cikk végén Richard St. John előadása, aki  több évnyi interjút sűrített egy 3 perces előadásba a siker valódi titkairól. Nem véletlen, hogy sok elem egyezik Hosszú Katinka módszerével!

 

 

Ha célokra vágysz és még nincsen, hosszú utat kell még megtenned az önmagad megismerésében. Ha szeretnéd, hogy segítsek az úton, keress meg.

Forrás: Hosszú Katinka: A magyar Iron Lady, Hosszú Katinka 2014.
Kép forrás: MTI

 

Hozzászólások

Ajánlott bejegyzések: